Artikels door of over Annabel Tavernier

Door Annabel Tavernier op 6 februari 2020, over deze onderwerpen: Nederlands leren

Meer dan 10.000 personen schreven zich in voor een NT2-cursus (Nederlands als tweede taal) in het Huis van Nederlands in Brussel. De cursussen zijn bij uitstek het populairst onder Belgen met het Frans als moedertaal blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Annabel Tavernier opvroeg. “Deze …

Door Annabel Tavernier op 29 januari 2020, over deze onderwerpen: Onderwijs in Brussel

Vlaamse ouders moeten hun kinderen naar een Nederlandstalige school kunnen sturen, ook in Brussel. Het Vlaamse Inschrijvingsdecreet garandeert daarom plaatsen voor Nederlandstalige kinderen in het Nederlandstalig secundair onderwijs in Brussel. De Franse Gemeenschapscommissie (COCOF) diende …

Door Gilles Verstraeten, Annabel Tavernier op 16 januari 2020, over deze onderwerpen: Onderwijs in Brussel

Het Vlaams Parlement debatteert over de procedure van de Vlaamse regering tegen de Brusselse schoolcontracten. Die schoolcontracten zijn een samenwerking tussen het Brusselse Gewest en de school om buurtbewoners de kans te bieden de schoolinfrastructuur ook buiten de schooluren te gebruiken. Omdat …

Door Annabel Tavernier op 12 januari 2020, over deze onderwerpen: Wonen en werken in Brussel

“Het is belangrijk om Brussel als woonstad onder de Vlamingen te blijven stimuleren. Zo vrijwaren we het hoofdstedelijke en Nederlandstalige karakter van de stad.” Slechts 4,4 procent van de Vlaamse ambtenaren die in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest werken, wonen er ook. Dat blijkt uit de cijfers …

Het aantal Vlaamse leerkrachten die via detachering in de Franse Gemeenschap gaan werken, gaat in licht stijgende lijn. Waar in de schooljaren 2015-2016 en 2016-2017 amper twee Vlaamse leerkrachten in de Franse Gemeenschap les gingen geven, steeg dit aantal licht naar vijf in het schooljaar 2017 …

Vlaams Parlementsleden Annabel Tavernier en Koen Daniëls pleiten opnieuw voor voldoende aandacht voor basiskennis in het Vlaamse onderwijs. Met hun pleidooi reageren ze op resultaten van het PISA- en het PIRLS Repeat-onderzoek. “Deze resultaten drukken ons andermaal met de neus op de feiten. We …