Tweede pensioenpijler is vooral Vlaamse aangelegenheid

Uit recente cijfers die Van der Donckt opvroeg bij de minister, blijkt dat vorig jaar een kleine vier miljoen mensen in dit land rechten opbouwden in het kader van de tweede pensioenpijler, waarvan 2,4 miljoen in Vlaanderen. Dat maakt van de tweede pijler toch voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid.

Eerder deze legislatuur werd al de beslissing genomen te besparen op het fiscaal voordeel van de derde pensioenpijler. De besparing voortvloeiend uit die niet-indexering evolueert van 7,5 miljoen euro voor het aanslagjaar 2022 tot 31 miljoen euro in het aanslagjaar 2025.

Vlaamse belastingbetaler andermaal de dupe

“Aan de vooravond van een nieuw politiek jaar blijkt dat de Vlaamse belastingbetaler het ergst moet vrezen voor de pensioenplannen van de paars-groene Vivaldi-regering. De pensioenfactuur werd door de regering fors verhoogd en over de nodige hervormingen is er geen akkoord. De PS kiest dan maar voor de makkelijkste optie: de Vlaamse belastingbetaler verder uitmelken”, reageert Van der Donckt.

De N-VA-opties om pensioenen betaalbaar te houden

De N-VA is van mening dat er andere opties zijn om de betaalbaarheid van de pensioenuitgaven verder beheersbaar te houden en vertrouwen in ons pensioen te creëren. Bepaalde sociale doelstellingen kunnen volgens de partij enkel bereikt worden via een goede beheersing van de overheidsuitgaven en andere economische hervormingen, gericht op het verhogen van de werkzaamheidsgraad en van de productiviteit.