De trend is al lange tijd duidelijk, de pensioenuitgaven zitten in stijgende lijn. De federale regering erkende dit gegeven eerder ook in het regeerakkoord, maar toch ontbreekt in de plannen elke vorm van structurele hervormingen die de pensioenkost op termijn kan verlagen.

Effecten eerder klein

Volgens de laatste begrotingsnotificaties zou de invoering van de pensioenbonus – van 2 euro per extra gewerkte dag – een activerend effect. Toch gaven reeds verschillende studies uit het verleden – onder meer van de Hoge Raad van Financiën en die van Werkgelegenheid - aan dat het effect van deze financiële prikkel eerder klein is.

Schamele 0,1 procent

“En kijk: volgens het Kenniscentrum zal de pensioenbonus de werkzaamheidsgraad amper opkrikken, een schamele 0,1 procent. De eerste jaren zou de maatregel geld opbrengen, vanaf 2027 komt de omslag. Het is een fausse bonne idée.”

Non-beleid

In weerwil van alle signalen blijkt opnieuw dat de regering-De Croo louter aan crisisbeheer doet. Dankzij dit non-beleid voltrekt zich langzaamaan wel een budgettaire vergrijzingsbom zonder weerga.