Cieltje Van Achter: “De paars-groene meerderheid spreekt zich in Brussel unisono uit voor de openstelling van het park maar verwijst naar het federale niveau om dit te regelen. Tegelijkertijd zijn het echter diezelfde partijen die federaal elke vooruitgang blokkeren. De meerderheid spreekt hier met gespleten tong.

Paars-groen stemt tegen

Eind maart stemde het federale parlement nog over een wettekst van collega’s Tomas Roggeman en Peter Buysrogge, om het park open te stellen. De voltallige paars-groene meerderheid stemde tegen dat voorstel, zonder zelfs tussen te komen in de discussie en op zijn minst hun steun voor de openstelling te uiten. “Ook ons voorstel in het Brussels Parlement dat wij al in 2017 indienden, wordt intussen al 5 jaar lang af de agenda gehouden. Dat is onbegrijpelijk.”

Toevluchtsoord voor veel Brusselaars

“Het is nochtans eenvoudig” vult Cieltje Van Achter aan. “Veel Brusselaars wonen klein en hebben geen tuin. Voor die grote groep stadsbewoners zijn de openbare parken een toevluchtsoord bij uitstek. Bij aangenaam weer is het in zowat ieder park over de koppen lopen. Iedere mogelijkheid voor een nieuw park is dus welkom en moet ten gronde onderzocht worden. Het is daarom dat de N-VA het voorstel indiende om het koninklijk park van Laken gedeeltelijk open te stellen voor het publiek, mits respect voor de biodiversiteit. Dat is intussen al vijf jaar geleden. Helaas weigert de meerderheid nu al vijf  jaar – vandaag opnieuw – om ons voorstel te agenderen.”