Een kwestie van principes

Het verzet tegen het VN-migratiepact is voor de N-VA een kwestie van principe. De tekst van dat pact staat niet alleen haaks op onze visie op migratie, maar ook op wat de bevolking wil. Bovendien geven we met het pact de zeggenschap over ons migratiebeleid deels op en maken we onszelf afhankelijk van de interpretatie die rechters eraan zullen geven. Zoveel soevereiniteit wil de N-VA niet uit handen geven. Dat raakt de kern van onze partij, van onze overtuiging. Ons huis van de democratie staat in Brussel, niet in Marrakesh, New York of Straatsburg.

4,5 jaar goede samenwerking

De N-VA betreurt dat de federale regering moest vallen over het VN-migratiepact. Gedurende vier en een half jaar hebben onze ministers en staatssecretarissen goed samengewerkt met de coalitiepartners. Het bilan was ons inziens positief. We waarderen ook dat Charles Michel tot op het laatste heeft getracht zijn regering op de been te houden. Het is daarom bijzonder jammer dat de andere regeringspartners een oplossing onmogelijk hebben gemaakt. Hoe dan ook zal de N-VA niet doen alsof de afgelopen vier jaar niet bestaan hebben. De akkoorden die we in de regering-Michel I hebben gesloten, zullen we respecteren.

Respect voor democratie

Op haar beurt vraagt de N-VA dat de nieuwe Marrakesh-coalitie de democratische spelregels van dit land respecteert. Wij vragen dat de nieuwe minderheidsregering-Michel II zich aan het parlement presenteert met een regeerverklaring en voor een vertrouwensstemming.

Onderwerpen