Heel wat Vlamingen toonden zich bereid om vrijwillig te helpen met de zwerfvuil-opruimactie rond de Maas en andere waterlopen die de voorbije week overstroomden. Toch roept Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir op om deze acties best uit te stellen tot volgende week. “Op sommige locaties in Vlaams-Brabant en Limburg staat het water momenteel nog te hoog en zijn de oevers nog gevaarlijk glad”, aldus Zuhal Demir, die in permanent overleg is met OVAM en Mooimakers hierover. De betrokken gemeenten zullen zich eerst focussen op het opruimen van de grootste afvalhoeveelheden en het veilig toegankelijk maken van de getroffen gebieden. “Daarna worden er zwerfvuilopruimacties georganiseerd door Mooimakers. Wie zich daarvoor wil engageren, kan zich registreren via de website van Mooimakers (www.mooimakers.be/opruimacties-wateroverlast)”, geeft de minister mee. Dat er nu al duizenden Vlamingen de handen uit de mouwen willen steken, is volgens Zuhal Demir een ‘mooi voorbeeld van onze warme Vlaamse samenleving’.