Ecolo en PS hebben elkaar al gevonden

Aan Franstalige zijde staat een links front in de steigers. “In de wandelgangen gonst het van de geruchten dat de PS en Ecolo al lang in elkaars armen gevallen zijn. Daar wordt weinig geheim van gemaakt”, zegt De Wever. Ecolo en de PS zouden na de verkiezingen een coalitie kunnen aangaan met de communisten van de PTB, die regeringsdeelname tot op heden altijd hebben uitgesloten. Indien de PTB voet bij stuk, kunnen Ecolo en PS nog altijd aankloppen bij het christendemocratische cdH. “Het zou mij verbazen dat het cdH niet bereid is om een coalitie met Ecolo en de PS te steunen”, zegt De Wever.

Franstalig volksfront

Vanuit die linkse volksfrontvorming aan Franstalige zijde zou men ook federaal de dans kunnen openen. “Ze zullen in eerste instantie kijken naar gelijkgezinde partijen over de taalgrens . Daarbij is het goed mogelijk dat Ecolo-Groen, door de massieve stem voor Ecolo, de grootste fractie in het federale parlement wordt en Kristof Calvo dus eerste minister wordt”, aldus De Wever.

Groen-rode belastinglawine voor de Vlaming

En dat is vooral slecht nieuws voor de Vlamingen. “In de programma’s van Groen en Ecolo zie ik een tsunami van belastingen op de middenklasse afkomen”, zegt De Wever. “Bijvoorbeeld door de bedrijfswagens weg te nemen. Dat is de grootste weddevermindering die ooit is doorgevoerd. Die maatregel treft bovendien vooral Vlaanderen, waar veruit de meeste bedrijfswagens rondrijden. Mensen moeten dus zelf een wagen aankopen. Zo zit men in je vermogen. Op die wagen zal je ook rekeningrijden moeten betalen. En niet fiscaal neutraal, maar met één miljard aan opbrengsten. Daarnaast zijn er nog de zwaardere accijnzen op alle brandstoffen. Als je met mazout verwarmt, word je nog eens geschoren. Je kindergeld wordt verminderd ... De lijst van maatregelen is eindeloos.”

Alleen de N-VA kan groen-rood volksfront afstoppen

Om die belastinglawine te vermijden, doet De Wever een beroep op de Vlaming: “De beste dam tegen dat verhaal is uiteraard de N-VA. Als de N-VA incontournable is, denk ik niet dat de Vlaamse partijen, uitgenomen Groen, het gaan durven om zo tegen de Vlaamse kiezer in te gaan.”

Bekijk het volledige gesprek met Bart De Wever.