Openhouden kerncentrales is enige realistische oplossing

Door Bert Wollants op 2 januari 2019, over deze onderwerpen: Energiebeleid
Kerncentrale

Een volledige kernuitstap tegen 2025 is geen haalbare kaart. Kamerlid Bert Wollants wil dat de optie om twee kerncentrales langer open te houden op tafel moet blijven liggen. Hij voelt zich daarin gesterkt door waarschuwingen uit de sector zelf. “Het is dringend tijd voor een realistisch scenario”, zegt Bert Wollants.

Te laat

De aanpak van de federale minister van Energie om naar gascentrales te gaan, is te traag, meent Kamerlid Wollants. De minister wil dat haar opvolger in 2021 subsidies voor gascentrales kan toekennen. Maar wie een draaiende gascentrale wil tegen 2025 kan niet wachten om pas in 2021 de vergunningen aan te vragen. “Dan kom je hopeloos te laat”, klinkt Bert Wollants bezorgd.

Nieuwe centrales

Kamerlid Wollants pleit ervoor om werk te maken van het capaciteitsmechanisme. “Zelfs met de verlenging van de twee jongste kerncentrales heb je extra productiecapaciteit nodig, zij het een pak minder. Die capaciteit zal dan nog niet draaien in 2025, maar ook de jaren daarna zal de nood aan nieuwe centrales acuut blijven.”

Bert Wollants heeft dan ook de duidelijke boodschap voor de minister: “Leg de teksten voor aan de Kamer zodat de parlementsleden alvast hun werk kunnen doen.”