Ook politieke partijen moeten indexsprong aanvaarden

Door Hendrik Vuye, Veerle Wouters op 13 mei 2015, over deze onderwerpen: Partijfinanciering, Politiek
Ook politieke partijen moeten indexsprong aanvaarden

“Je kan geen inspanningen vragen aan de bevolking en als politieke partij diezelfde inspanningen weigeren”, vinden N-VA-Kamerlid Veerle Wouters en haar fractievoorzitter Hendrik Vuye. Daarom dienen zij een wetsvoorstel in dat zorgt voor een Indexsprong België is een van de weinige landen die een automatische indexering kennen. Dat mechanisme zorgt ervoor dat de lonen en sociale uitkeringen steeds aangepast zijn aan de inflatie. Doordat met de levensduurte ook de lonen stijgen, ontstaat echter het risico op een loonhandicap, wat de concurrentiekracht ondermijnt. Een indexsprong, waarbij men de automatische indexaanpassing tijdelijk overslaat, biedt daarvoor een oplossing. indexsprong voor de partijdotaties. Tot op heden worden die gewoon geïndexeerd.

Vandaag ontvangen de partijen een forfaitair bedrag van 175.030 euro, verhoogd met 70.012 euro indien de partij ten minste één senator heeft. Daarbovenop ontvangt elke partij een aanvullend bedrag van 2,99 euro per geldig uitgebrachte stem, verhoogd met 1,20 euro indien de partij opnieuw ten minste één senator heeft. “Het basisbedrag ligt eigenlijk veel lager, dit zijn immers geïndexeerde bedragen”, verduidelijkt Vuye. “Bijgevolg nemen de dotaties toe, evenredig met de index. Ons wetsvoorstel voert nu een indexsprong op die bedragen uit.”

“Politieke partijen hebben een voorbeeldfunctie. Dat ook hier een indexsprong gebeurt, is maar elementaire rechtvaardigheid”, besluit Veerle Wouters.