“Deze begroting doet geen enkele fundamentele hervorming, terwijl dat net cruciaal is: we hebben de slechtste begroting van de hele ontwikkelde wereld, de hoogste belastingen van die wereld en bijna de hoogste overheidsuitgaven. Ondertussen geeft deze federale regering geld uit dat het niet heeft en misschien ook niet zal krijgen, want de inkomsten uit de overwinstbelastingen van energiebedrijven is hoogst onzeker, ook juridisch.”

Rooftocht van Vivaldi

“Het is de rooftocht van Vivaldi: de mensen krijgen een index op hun loon en denken dat ze iets bijkrijgen, maar de fiscus roomt dat allemaal af, want de belastingschalen worden niet geïndexeerd. In feite krijgen de mensen gewoon hun belastinggeld terug. Dus blijft de vraag: wie gaat al die eenmalige maatregelen dan betalen? Waar haal je de inkomsten in een land met het hoogste tekort? Deze begroting hangt met spuug en paktouw aan mekaar. De mensen zijn niet dom, hoor. Ze worden omgekocht met hun eigen geld, dat ze later dan nog eens gaan moeten terugbetalen.”

Geen illusies meer

“Deze federale regering zou er beter gewoon mee stoppen. Over dat Belgische niveau moeten we ons niet te veel illusies maken. De PS en Ecolo zullen die hoge overheidsuitgaven blijven verdedigen, want die schulden worden op het einde van de rit niet door hen betaald, maar door mensen die werken, sparen en ondernemen. Dat krijg je dan met een premier van de zevende partij en een Vlaamse minderheid: de grootste tekorten, de hoogste uitgaven, de hoogste belastingen. Ik hou De Croo daarvoor verantwoordelijk. Onze welvaart wordt op het altaar van zijn ambities opgeofferd. Hij wou absoluut premier worden en heeft er zelfs de groenen bij gesleurd om dat mogelijk te maken.”

Lot in eigen handen

“We moeten absoluut naar het confederalisme. Ik denk dat als je je lot in eigen handen kan nemen, er nog niets verloren is. Het wordt elk jaar moeilijker, maar we moeten de mensen hoop en perspectief geven, besturen. Kijk naar Vlaanderen. Daar wordt niet bespaard op de kap van de mensen, integendeel, daar zetten we in op de mensen die dat het meest nodig hebben: mensen die gaan werken voor een laag loon. Die krijgen een jobbonus, sociale toelagen op hun kinderbijslag, steun om hun huizen te renoveren. Dat is beleid dat ertoe doet, en dat doen we met een begroting die structureel gezond is.”

Bart De Wever: 'Vivaldi is tijdverspilling'

Start video