“Het is mogelijk om, met behulp van tijdelijke infrastructuren, units of ingebruikname van leegstaande gebouwen, in een mum van tijd zonder procedure drempels extra capaciteit te realiseren zodat er geen kostbare tijd verloren wordt”, zegt Demir. De regelgeving werd daarvoor enkele jaren geleden al aangepast. Zo konden tijdens de coronacrisis ook tijdelijke triage- en vaccinatiecentra worden opgericht.

Melding volstaat

Specifiek voor de organisatie van opvang door een overheid volstaat een melding voor het plaatsen van tijdelijke wooncontainers of -tenten voor noodopvang en containers met aanverwante functies, of het gebruik van bestaande gebouwen. Deze regeling is gericht is op de organisatie van opvang door een overheid en vergelijkbaar met de vrijstellingen voor tijdelijke triagecentra en vaccinatiecentra tijdens de coronacrisis.

Inventaris maken

Vlaams minister van Wonen Matthias Diependaele zal ook het aanbod van containers en mobiele woonunits in kaart brengen. Via privé-aanbieders wordt er onderzocht wat er mogelijk is op korte termijn. Daarnaast peilt de Vlaamse Confederatie Bouw (VCB) op dit moment alvast bij haar leden naar de mogelijkheden inzake containers en woonunits die ter beschikking kunnen worden gesteld voor Oekraïense vluchtelingen.