Het bijkomend noodnummer 1722 werd in 2017 opgericht om de standaard noodnummers 101 en 112 te ontlasten bij extreme weersomstandigheden. Het nummer wordt dan tijdelijk geactiveerd voor alle niet-dringende oproepen, zodat de andere noodnummers worden vrijgehouden voor echte noodgevallen. Uit de cijfers die Kamerlid Brecht Vermeulen opvroeg, blijkt dat het tijdelijke noodnummer in de 24 dagen dat het actief was gedurende zes maanden, amper 4 400 oproepen kreeg. “In vergelijking met de 7 à 8 000 oproepen die dagelijks via het nummer 112 binnenkomen, is dat een druppel op een hete plaat”, aldus Brecht Vermeulen.

Levensreddend

“Ik ijver er dan ook voor om te investeren in de bekendheid van dit bijkomende noodnummers”, zegt het Roeselaarse Kamerlid, dat er op wijst dat zo’n tijdelijk bijkomend noodnummer levens kan redden, omdat de reguliere noodcentrale dan bereikbaar blijft. “In het verleden is er al iemand overleden omdat de wachttijden bij de 112-centrale te lang waren. Dit mag niet mee gebeuren.”