“Als overheid moeten we ervoor zorgen dat we voldoende energie hebben, te midden van de grootste energiecrisis sinds de Tweede Wereldoorlog. In Vlaanderen zetten we alles op alles om voldoende zonnepanelen en windmolens te zetten. Maar die produceren gezamenlijk minder energie dat de centrales van Doel 3 en Tihange 2, die binnenkort gaan sluiten. Dat is problematisch”, zegt Zuhal Demir.

Afstappen van dogma’s

“We weten zelfs nog niet wat er met de twee jongste centrales gaat gebeuren. Daarom moeten we deze situatie rationeel bekijken en afstappen van dogma’s. We moeten alle opties bekijken bij de onderhandelingen met Engie”, roept Zuhal haar federale collega-energieminister op.

Noodplan kost wat kost vermijden

“Er bestaat een federaal noodplan, dat duidelijk stelt dat bij energietekort de grootste verbruikers minder zullen moeten verbruiken. Dat betekent dus deels afkoppelen. Maar dat gaat grotendeels over Vlaamse bedrijven. Ik hoop dat we dat plan nooit gaan moeten gebruiken. Meer nog, we moeten dat kost wat kost vermijden.”

Alle opties bekijken

“Nood breekt wet”, zegt de minister. “Alle opties die we hebben, moeten we bekijken. In Duitsland gaat men zelfs steenkoolcentrales heropstarten. Dat willen we hier toch niet? Daarom moeten we alles op alles zetten om onze energiebevoorrading te garanderen.”