Bart De Wever wijst de weg in nieuwjaarstoespraak: “Wij blijven werken aan een Vlaanderen dat op eigen vleugels vliegt”

Door N-VA op 23 januari 2021, over deze onderwerpen: Confederalisme, Democratie, N-VA
Bart De Wever

“Alleen de N-VA kan in Vlaanderen de kracht zijn om dit land om te vormen tot een confederatie.” In zijn nieuwsjaartoespraak maakte voorzitter Bart De Wever duidelijk wat de komende jaren de opdracht is voor de N-VA. Confederalisme Willen we iets structureel veranderen, dan moeten we de structuren veranderen. Confederalisme is de structurele verandering die dit land nodig heeft. Confederalisme heeft als uitgangspunt dat Vlaanderen en Wallonië eigenaar zijn van alle bevoegdheden. Ze oefenen die zelf uit maar kunnen ook samen beslissen om sommige bevoegdheden samen te beheren op het confederale niveau, in hun beider belang. Zo wordt de logica volledig omgedraaid. In plaats van bevoegdheden over te dragen van het federale niveau naar Vlaanderen en Wallonië, kunnen bevoegdheden worden overgedragen naar het confederale niveau. Gedwongen samenwerking wordt vervangen door vrijwillige samenwerking. Moeten wordt willen. Afbreken van bovenaf wordt opbouwen van onderuit. Confederalisme is dus samen beslissen wat we samen willen doen.Hoe de N-VA het confederalisme concreet vorm wil geven, leest u in de definitieve tekst van het VVV-congres. Confederalisme is de enige manier om de democratie in België te herstellen, zei De Wever. “Wij blijven dromen van en werken aan een Vlaanderen dat op eigen vleugels vliegt.”

Bart De Wever hield zijn nieuwjaarstoespraak in een lege Nekkerhal in Mechelen. Normaal vormt de toespraak onderdeel van het N-VA-nieuwjaarsfeest, maar dat ging wegens corona niet door. Aan het begin van zijn rede stond De Wever stil bij de “ergste pandemie sinds de Spaanse Griep”: “De terugblik op 2020 is confronterend.” Maar de mensheid heeft ook veerkracht getoond, zei de N-VA-voorzitter. “Dankzij de inzet van zovele gewone Vlamingen is Vlaanderen vandaag weliswaar zwaar aangeslagen, maar allesbehalve vérslagen.”

Vlaanderen na corona

Vervolgens keek De Wever vooruit, naar het post-coronatijdperk. “We moeten nu al zorgvuldig plannen hoe we uit het dal gaan komen.” Daarvoor kijkt Bart De Wever naar Vlaams minister-president Jan Jambon en het relanceplan Vlaamse Veerkracht, waarvoor Vlaanderen 4,3 miljard euro voorziet. “Jan, er wachten jou alleen maar zware jaren, maar jij kan Vlaanderen erdoor loodsen.”

De Vlaamse democratie houdt stand

De Wever sprak vervolgens zijn volste vertrouwen uit in de Vlaamse ministers. Een bijzonder woord van dank ging naar Liesbeth Homans, voorzitter van het Vlaams Parlement. “We moeten niet verhelen dat in 2020 ook het Vlaamse beleid serieuze klappen heeft gekregen. Maar wat we zeker wél beter deden, is de Vlaamse democratie overeind houden. Dank u wel parlementsvoorzitter Liesbeth Homans dat het Vlaams Parlement altijd volledig en veilig bleef functioneren, en dat het zich niet onnodig liet degraderen tot een volmachtenparlement. Democratisch fatsoen is immers belangrijk.”

Trump en De Croo

Dat laatste bracht De Wever naadloos bij de paars-groene regering van Alexander De Croo. “Door de vorming van de paars-groene regering zal Vlaanderen in deze eeuw tegen 2024 al zeker de helft van de tijd in de minderheid gesteld zijn binnen het federale bestuur.” De N-VA-voorzitter hekelde de verwijten van trumpisme door De Croo aan het adres van al wie kritiek uit op zijn regering. “Onder het mom van corona wordt het meest oubollig denkbare belgicisme over de bevolking uitgegoten. En wie de regering daarin tegenspreekt, wordt in niet al te fraaie termen opzij geduwd.”

Bart De Wever eindigde zijn nieuwjaarstoespraak met een vers van Lieve Devijver, de echtgenote van de eind vorig jaar overleden Willy Kuijpers.

Zie

Hoe de man

Tegen windmolens vecht

… En het haalt

Download hier de integrale toespraak van Bart De Wever (PDF-bestand, 788.31 kB). Of beter nog: herbekijk die speech op Facebook of YouTube (ondertiteld).