“Vanavond staan we hier samen: eensgezind, vastberaden en sterk. De grootste partij van Vlaanderen, een partij die mensen verenigt die zich blijven inzetten voor de idealen die wij delen. Van de Dorpsstraat tot de Wetstraat. Wij staan hier samen en ik sta voor u als een voorzitter die trots is op een partij die rechtop staat voor het belang van alle Vlamingen.” Met die woorden trapte voorzitter De Wever het nieuwjaarsfeest af.

Verwijzend naar de olifant in de kamer – de moeilijke federale regeringsvorming – wees hij op enkele zekerheden. “Zeker is dat wij een partij zijn die nooit in een regering zal stappen louter voor de meerdere eer en glorie van partijtoppers die graag minister of zelfs eerste minister zouden willen worden. Zeker is ook dat wij een uitgewerkte oplossing hebben voor de democratische onbestuurbaarheid van België, daar waar anderen nu openlijk moeten toegeven dat ze die helemaal niet hebben. Zeker is eveneens dat wij geen regering kunnen aanvaarden die geen meerderheid heeft in Vlaanderen. En evenmin een regering die onvoldoende beantwoordt aan de noden van de Vlamingen.” Hier lees je de volledige toespraak van Bart De Wever.

Daarna mocht gelegenheids-dj Matthias Diependaele de dansvloer openen. Hij koos voor Goud van Bazart, Don’t Stop Me Now van Queen, en All Stars van Martin Solveig.

Download hier de volledige toespraak van Bart De Wever (PDF-bestand, 146 kB). Of beter nog: herbekijk die speech op Facebook of YouTube.

Bekijk hier een selectie van sfeerbeelden van ons nieuwjaarsfeest. Wie weet zie je jezelf erin opduiken? Of herbeleef het nieuwjaarsfeest in de sfeerreportage hieronder.

Start video
Onderwerpen