“Wij zijn op eigen bodem aangevallen”, bracht De Wever in herinnering, verwijzend naar de aanslagen in Zaventem en Brussel, die aan 32 mensen het leven kosten en honderden gewonden maakten. Maar ook in Parijs, Brussel, Berlijn, Istanboel: telkens is het onze manier van leven die terroristen aanvallen.

“Het is onze liefde voor het leven die deze extremisten haten en die ze willen kapotmaken. En daarin zijn ze volledig mislukt, daarin zullen ze nooit lukken”, maakte De Wever zich sterk. “Wij geven onze vrijheden en onze tradities niet op. Wij hebben respect voor iedereen, maar we zijn niet onnozel en we laten ons door niemand bang maken.”

Jan Jambon speelt ten dans

Na de nieuwjaarsboodschap van Bart De Wever kon het feest pas echt beginnen. Vorig jaar mocht staatssecretaris Theo Francken als verrassings-dj de dansvloer openen. Dit jaar viel die eer te beurt aan minister Jan Jambon, die zijn mini-dj-set heel toepasselijk afsloot met het nummer ‘Freedom’ van Pharell.

Download hier de volledige toespraak van Bart De Wever (PDF-bestand, 80 kB). Of beter nog: bekijk onze video-opname van die speech op FacebookTwitter of YouTube.

Bekijk hier een selectie van sfeerbeelden van ons nieuwjaarsfeest. Wie weet zie je jezelf erin opduiken?