In de nieuwe vzw zetten wetenschappers en marinebiologen (en eventuele externe deskundigen) hun schouders onder duurzame vismethoden. Dat is nodig, want de visvangst staat wereldwijd onder druk. Projecten die steun vragen, moeten voldoen aan welbepaalde vooropgestelde criteria. Enkel na positief advies van een wetenschappelijk adviesorgaan, zal de raad van bestuur van OVIS – waarin naast sociale partners ook leden van de Vlaamse en federale overheid zetelen – het licht op groen zetten voor een project.

De oprichting van OVIS was nodig nadat bleek dat een vorige vzw, de Stichting Duurzame Visserijontwikkeling, voor miljoenen euro staatssteun misbruikt had. “Een aanpak waarbij enkel sociale partners de beslissingen nemen, is in het verleden geen succes gebleken", stelt Vlaams Parlementslid Sabine Vermeulen. “Maar ik heb er vertrouwen in dat OVIS transparant en doeltreffend zal werken. Dat zal ook nodig zijn als de vzw voor bepaalde projecten een beroep wil doen op Vlaamse middelen.”