De ministers van Mobiliteit van de verschillende regeringen zijn het eens geraakt over een wettelijk kader voor het gebruik van e-steps en andere gemotoriseerde voortbewegingstoestellen zoals segways en monowheels. Federaal minister Gilkinet (Ecolo) werkt daarbij verder op een wetsvoorstel van Vooruit.

Duidelijke en eenvoudige regelgeving essentieel

De N-VA is tevreden dat er eindelijk een kader wordt gecreëerd: “Het toenemend aantal ongevallen met e-steps bewijst de noodzaak van nieuwe regelgeving, zowel in het belang van de gebruikers van e-steps, als van de andere weggebruikers. Voor ons is het wel essentieel dat die regelgeving duidelijk en eenvoudig is. Er is bijvoorbeeld sprake van uitzonderingen op de leeftijdsgrens, zoals op de zeedijk en in speelsituaties. Dat zorgt enkel voor meer onduidelijkheid”, vindt Wouter Raskin.

Plaats binnen mobiliteit van de toekomst

“Het is belangrijk dat we de e-step een plaats geven binnen de mobiliteit van de toekomst en daarvoor een kader creëren. Maar wel met duidelijke regels. Dat is eenvoudiger voor de gebruiker en voor de handhaving”, besluit Marius Meremans. “We kijken alvast uit naar de effectieve teksten om daarmee verder aan de slag te gaan en bij te sturen waar nodig.”