De bouwmaterialen die gebruikt werden voor de bouw van de Grenfelltoren waren conform de Europese wetgeving, maar bleken dus onvoldoende brandveilig. Om drama’s zoals deze te voorkomen, hebben we nood aan betere productnormen voor vuurvaste bouwmaterialen, die meer duidelijkheid bieden aan alle spelers in de bouwsector.

Baat bij duidelijke regels

Van Bossuyt is voorzitter van de commissie Interne markt en consumentenbescherming (IMCO) en beschouwt het als haar plicht om dit thema hoog op de agenda van het Europees Parlement te plaatsen. “Het dossier komt pas in september op de plenaire agenda. Dat is veel te laat. Daarom leg ik het probleem nu al voor in mijn commissie. Duidelijke regels op Europees niveau zorgen voor veilige leefomstandigheden. Maar ook de industrie zou gebaat zijn bij heldere brandveiligheidsregels voor bouwproducten. Dat moedigt grensoverschrijdende handel aan.”

Lidstaten hebben ook verantwoordelijkheid

Voordat de brand in de Grenfelltoren plaatsvond, was de Europese Commissie al bezig met een effectbeoordeling van de bestaande regels. Ook denkt men erover na om de brandbaarheid van gevelbekleding in levensechte omstandigheden te testen en niet langer in laboratoria. “Maar los van wat er op Europees niveau gebeurt, moeten ook de lidstaten hun verantwoordelijkheid opnemen. Het is alvast hoopgevend dat er ook in ons land de nodige initiatieven worden genomen om de brandveiligheid te verbeteren. De veiligheid van onze burgers moet vooropstaan, zoveel is duidelijk”, besluit Van Bossuyt.