Aanvraagprocedure vereenvoudigen

Tine van der Vloet en collega-parlementsleden Koen Daniëls en Katja Verheyen zijn verheugd met de goedkeuring van het voorstel van resolutie. “Om te beginnen willen we de aanvraagprocedure voor een hulpmiddel vereenvoudigen en de doorlooptijd verminderen. Voorts maken we het ook mogelijk dat hulpmiddelen hergebruikt of gedeeld kunnen worden. Dat lijkt logisch, maar tot nu toe kon dat niet. Het gaat bijvoorbeeld over een rolstoel, badlift, rollator, enzovoort.

Langer gebruik van hulpmiddelen

Voor een aantal hulpmiddelen voorziet het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) een tegemoetkoming voor herstelkosten, voor tien procent van het aankoopbedrag. “Maar sommige personen maken zeer lang gebruik van hun hulpmiddel. Bijvoorbeeld omdat ze er gewend aan zijn, zoals bij een rolstoel. Herhaaldelijke reparaties kunnen dan die 10 procent overstijgen. We vragen een evaluatie van de huidige regelgeving voor de terugbetaling van herstel- en onderhoudskosten, zodat mensen langer gebruik kunnen maken van hun vertrouwd hulpmiddel. Het kan niet de bedoeling zijn dat iemand verplicht wordt een nieuw hulpmiddel aan te schaffen als de persoon dat zelf niet wil”, aldus Tine van der Vloet.