Na de goednieuwsshow, nu de realiteit

Door Jan Jambon op 22 juli 2013, over deze onderwerpen: Staatsschuld

Kamerfractievoorzitter Jan Jambon reageert ontzet op het nieuws dat de Belgische staatsschuld een nieuwe piek heeft bereikt.

Als België de doelstelling wil halen om de staatsschuld onder de 100 procent te krijgen, dan zal de federale overheid haar begroting onder controle moeten krijgen, stelt Jambon.

Ondertussen bedraagt het Overheidsbeslag De totale overheidsuitgaven in verhouding tot het bruto binnenlands product (bbp) van een land. Anders gezegd: het deel van het bbp dat naar de staat terugvloeit. Het Belgische overheidsbeslag behoort al tot de hoogste ter wereld en kan niet eindeloos blijven stijgen. Daarom zijn hervormingen nodig. overheidsbeslag bijna 55 procent van het Bbp Het bruto binnenlands product (bbp) omvat de totale productie van goederen en diensten binnen een land, zowel van bedrijven als van de overheid. De term wordt meestal gebruikt als maatstaf voor de welvaart van een land. Vandaar dat de N-VA de evolutie van het Belgische bbp nauw in de gaten houdt. Dat de Belgische staatsschuld al jaren flirt met de grens van 100 procent van het bbp en die zelfs regelmatig overschrijdt, vindt de N-VA zorgwekkend. Het legt immers een zware hypotheek op onze welvaart. bbp en steeg de Belastingdruk De mate waarin de belastingheffingen drukken op het besteedbaar inkomen. belastingdruk tot 52 procent. Minder uitgaven en een lager overheidsbeslag staan duidelijk niet in het woordenboek van deze regering. Het overheidsbeslag moet dalen, want het schip is aan het zinken.