Daarom zal de regeerverklaring plaatsvinden in het Europees Parlement, zo deelden de kamerdiensten vandaag mee. N-VA-fractieleider Peter De Roover is verheugd dat alle Kamerleden de voorlezing zullen kunnen bijwonen maar kan niet aanvaarden dat de aansluitende debatten voor een uitgedunde volksvertegenwoordiging zouden moeten plaatsvinden.

“Het debat over de regeerverklaring van een nieuwe regering vormt één van de belangrijkste momenten in de legislatuur van een parlement, daarom is het logisch dat er voor gezorgd wordt dat alle Kamerleden dit kunnen volgen”, vindt De Roover.

“Zonder enige twijfel is dit debat een hoogmis van de democratie waar alle Kamerleden aan moeten kunnen deelnemen. Ik dring er daarom op aan dat de Kamervoorzitter het Europees Parlement vraagt om ook dat debat in de plenaire zaal van het EP te houden. Het is de enige manier om alle volksvertegenwoordigers in staat te stellen om deel te nemen aan het belangrijkste debat van de legislatuur”, aldus De Roover.

Uit goede bron vernemen we dat het Europees Parlement op de dagen van de debatten beschikbaar zou zijn. “Ik heb de Kamervoorzitter aangeschreven om alles in het werk te stellen opdat alle verkozenen des volks kunnen deelnemen aan het debat”, besluit Peter De Roover.