N-VA wil meer transparantie voor geheime farmadeals

Door Kathleen Depoorter op 28 oktober 2019, over deze onderwerpen: Gezondheidszorg, Medicijnen
Medicijnen halen bij apotheker

De N-VA dient samen met sp.a een wetsvoorstel in om meer transparantie te krijgen rond de geheime contracten tussen de overheid en de farmabedrijven. "Wij zijn niet tegen die geheime afspraken en we beseffen dat enige discretie nodig is, maar we moeten er op een of andere manier toch toezicht op kunnen hebben", zegt N-VA-Kamerlid Kathleen Depoorter (N-VA).

Bom geld

De zogenaamde 'artikel 81-contracten' kwamen onlangs opspraak. Zo betaalt de Sociale zekerheid De sociale zekerheid is in België tot nader order federaal. De belangrijkste pijlers van de Belgische sociale zekerheid zijn: de ziekte- en invaliditeitsverzekering (RIZIV), de pensioenen, de werkloosheidsverzekering en de kinderbijslagen. Daarnaast ook nog beroepsziekten, arbeidsongevallen en jaarlijkse vakantie. Sommige Vlaamse partijen ijveren al lang voor de overheveling van (grote delen van) de sociale zekerheid naar gewesten en gemeenschappen. sociale zekerheid een goedkoop geneesmiddel voor ouderdomsblindheid, Avastin, níét terug, maar de veel duurdere variant Lucentis wél. Die situatie kost volgens de oppositie onterecht een bom geld aan de sociale zekerheid.

Strikte geheimhouding

Volgens het kabinet van minister van Volksgezondheid Maggie De Block is er géén sprake van een meeruitgave omdat er in geheime onderhandelingen een stevige korting is bedongen. Daardoor zou de prijs gedaald zijn tot het niveau van het goedkopere Avastin. Alleen kan niemand die bewering verifiëren door de strikte geheimhouding rond artikel 81.

In het wetsvoorstel van de N-VA en sp.a zal het Rekenhof in bepaalde gevallen en op vraag van het parlement de artikel 81-contracten kunnen inzien.

Beluister Kathleen Depoorter over de farmadeals in De Ochtend.