Vandaag bestaat er een verbod op een overeenkomst tussen huurder en verhuurder die met elkaar afspreken om huur kwijt te schelden en afspreken dat huurders bij vervroegde stopzetting van het contract een stuk terugbetalen. “Vandaag lopen verhuurders echter het risico dat ze eerst enkele maanden huur kwijtschelden en dat hun huurder niet veel later de overeenkomst stopzet. Dat weerhoudt veel verhuurders ervan om een speciale regeling met hun huurder te treffen”, zegt Lorin Parys.

Duurzame huurrelatie

Samen met onder andere Maaike De Vreese werkte Parys een regeling uit die het kwijtschelden van de huur verbindt aan een duurzame huurrelatie. “In hun contract kunnen ze opnemen dat als huurders gebruikmaken van die vervroegde opzegging ze de verhuurder een deel van de kwijtgescholden huur terugbetalen.”

Ondernemers duwtje in de rug geven

Nu is het nog verboden dat de huurder en de verhuurder een regeling met zulke afspraken uitwerken. “Dat willen we afschaffen. We zouden tussen nu en eind 2021 willen testen of het kan werken om hen die afspraken vrij te laten maken”, zegt De Vreese. “Er zijn tienduizenden contracten met handelshuur. Met die regeling kunnen we veel ondernemers een duwtje in de rug geven.”

Vlaanderen maakte eerder al de handelshuurlening mogelijk. Als de verhuurder een of twee maanden huur kwijtscheldt, dan geeft de overheid de huurder een goedkope lening ten belope van vier maanden huur.