Hoewel de grondstofprijzen op de internationale markten (zoals granen, suiker en zuivel) de afgelopen maanden duidelijk zijn gedaald en ook de energieprijzen wat zijn getemperd, zal dit niet snel merkbaar zijn aan de winkelkassa. Dat is volgens Kamerlid Anneleen Van Bossuyt te wijten aan het gebrek aan structurele maatregelen in België.

Consument is dupe

“Denk maar aan de rigide arbeidswetgeving, de hoge belastingen op arbeid en de complexiteit om in ons land distributiecentra op te zetten en het gebrek aan concurrentie in ons land. Volgens een studie van de OESO hoort de Belgische retailsector tot de vijf minst concurrentiële van Europa. Nochtans is een open en concurrentiële marktomgeving een essentiële voorwaarde om tot een groter aanbod, betere dienstverlening en lagere prijzen voor de consument te komen. Maar minister Dermagne blijft maatregelen uitstellen. En de consument is daarvan de dupe,” vervolgt Van Bossuyt.

Alomvattend onderzoek

Een eerste stap om het probleem van de dure winkelkar op te lossen is om een alomvattend onderzoek in te stellen naar de prijsstijgingen in ons land en dit voor alle sectoren. Op die manier kan bepaald worden waar de problemen zich situeren en kan de overheid gericht ingrijpen. Van Bossuyt vraagt hier al jaren naar, maar wacht nog steeds op de resultaten van het onderzoek.

Onaanvaardbaar

Daarnaast is het zo dat de supermarktprijzen in ons land hoger liggen dan in onze buurlanden. Maar de studie die de minister hierover bestelde, zal pas eind 2023 beschikbaar zijn! “Dat is onaanvaardbaar, de supermarktprijzen in ons land liggen al jaren hoger dan in onze buurlanden, de federale regering moet nu handelen”, besluit Anneleen.