N-VA wil brandweer en ziekenwagens door file laten laveren

Door Wouter Raskin, Yngvild Ingels op 1 oktober 2019, over deze onderwerpen: Veiligheid, Politie
Ziekenwagen in Brussel

N-VA-Kamerleden Wouter Raskin en Yngvild Ingels willen dat brandweer en ziekenwagens door files kunnen laveren. Ze dienen een wetsvoorstel in om de doorstroming van prioritaire voertuigen bij ongevallen vlotter te laten verlopen. Volgens de Wegcode mogen vandaag alleen politie en douane doorheen een file laveren. Dat willen Ingels en Raskin nu uitbreiden. "Bij een ongeval telt vaak elke seconde. Het is dus van groot belang dat de hulpdiensten snel ter plekke geraken."

Problemen op pechstrook

In noodsituaties kunnen prioritaire voertuigen reeds gebruik maken van de pechstrook, maar dit brengt regelmatig problemen met zich mee. Zo blokkeren defecte voertuigen soms de doorgang of houdt de pechstrook plots op te bestaan. Wouter Raskin legt uit: “Een alternatief is om doorheen de file te rijden, maar de wet laat dit vandaag niet toe voor niet-politionele hulpdiensten. Met als gevolg dat deze hulpdiensten en hun medewerkers het risico lopen om aansprakelijk gesteld te worden bij een aanrijding.”

Prioritaire voertuigen

Het wetsvoorstel van Raskin en Ingels moet daar nu verandering in brengen. “Politie en douane mogen vandaag al de bepalingen van de Wegcode negeren voor zover hun dringende opdracht daarom vraagt. Die vrijstelling zal nu ook van toepassing worden op andere prioritaire voertuigen zoals brandweer, civiele veiligheid en medische hulpdiensten”, besluit Yngvild Ingels.