N-VA wil amokmakers recreatiedomeinen op zwarte lijst

Door Koen Metsu op 16 juli 2019, over deze onderwerpen: Toerisme, Veiligheid, Justitie
zwembad

De laatste weken regende het in de media berichten over jongeren die voor overlast zorgen in publieke zwembaden en recreatiegebieden. Onaanvaardbaar, vindt Kamerlid Koen Metsu. Hij pleit ervoor om via een betere registratie en een zwarte lijst amokmakers met een plaatsverbod van elk recreatiedomein te bannen.

“Dat jongeren mensen intimideren, meisjes lastigvallen en zelfs mishandelen en aanranden is totaal ontoelaatbaar. We moeten daar kordaat tegen optreden. Iedereen moet zich in alle rust en veiligheid kunnen ontspannen zonder geterroriseerd te worden door wie dan ook”, aldus Koen Metsu.

Onruststokers weren

Lokaal wordt er al opgetreden, maar ook de federale overheid moet haar verantwoordelijkheid nemen, vindt Metsu. Daarom ondervroeg hij dinsdag de bevoegde minister over de mogelijkheid om gekende onruststokers te weren uit publieke zwembaden en recreatiegebieden. Metsu stelde een systeem naar analogie met het stadionverbod in de voetbalwet voor. Via de voetbalwet worden supporters geregistreerd. Wie ergens een stadionverbod krijgt of op een zwarte lijst terechtkomt, mag geen enkel stadion meer in.

Informatie uitwisselen

Via een dergelijk systeem voor recreatiedomeinen kunnen we registreren wie er binnenkomt en wie zich misdraagt. Daarnaast kunnen ook lijsten met de namen van de amokmakers worden gedeeld tussen de verschillende publieke zwembaden en recreatiegebieden, zodat deze geweerd kunnen worden. “We kunnen perfect een dergelijke zwarte lijst opstellen. Het is administratief haalbaar en kan er mee voor zorgen dat we met z’n allen weer zorgeloos kunnen genieten in onze recreatiedomeinen”, besluit Metsu.