N-VA vraagt verhoogde waakzaamheid aan Koerdisch Instituut

Door Peter Luykx, Zuhal Demir op 10 januari 2013, over deze onderwerpen: Koerden

Vandaag zijn in Parijs drie vrouwelijke Koerdische activisten vermoord teruggevonden in het Koerdische instituut. Het motief van de aanslag is nog niet duidelijk, maar volgens de Franse minister van Buitenlandse Zaken Manuel Valls gaat het ontegensprekelijk om een executie.

Het Koerdisch Instituut staat in voor de belangen van de Koerden De Koerden zijn een volk, verspreid over Turkije, Irak, Iran en Syrië. Naar schatting zijn er 35 miljoen Koerden, wat hen de bedenkelijke eer van grootste staatloze volk ter wereld oplevert. In Europa wonen ongeveer 1 miljoen Koerden, waarvan naar schatting 50.000 in België. Behalve in Zweden zijn de Koerden nergens een erkende minderheid. Koerden in het buitenland. Ook in ons land is er zo’n Koerdische ‘ambassade’. N-VA-Kamerleden Peter Luykx en Zuhal Demir vragen de minister van Binnenlandse Zaken, Joëlle Milquet, extra veiligheidsmaatregelen te nemen, onder andere aan het Koerdische Instituut in Brussel. De Koerdische gemeenschap in ons land wordt geschat op zo’n 25 000 tot 30 000 mensen.