Het coronavirus houdt het land al bijna een maand op slot om Italiaanse taferelen te vermijden in onze ziekenhuizen. Het ziet ernaar uit dat dit ook gelukt is: hoewel het einde van de pandemie weliswaar nog niet in zicht is, lijkt de piek stilaan achter ons te liggen.

Vraag naar perspectief

De bevolking vraagt na financiële ademruimte en duidelijkere regels tijdens de crisis ook perspectief. Oostenrijk, Noorwegen en Denemarkten kondigden al een versoepeling van de lockdown aan en in het Vlaams Parlement riepen alle partijen op om onder andere tuincentra te heropenen, weet Katrien Houtmeyers: “Wij hebben de premier dan ook gevraagd wanneer en hoe wij een versoepeling van onze maatschappij en economie mogen verwachten. Jammer genoeg heeft zij hier niet op geantwoord. Nochtans moet er licht zijn op het einde van de tunnel, zodat iedereen zich kan opmaken voor de volgende stap van solidariteit: de taart bakken, die daarna verdeeld kan worden.”

Hervormingen na corona in drie stappen

Anneleen Van Bossuyt sluit zich daarbij aan en richt haar blik al naar het post-coronatijdperk. Ze ziet daar drie werven.

1. Ten eerste moeten we het puin van de crisis ruimen: “Er zullen veel faillissementen zijn. Het wordt zaak die golf goed te beheren zodat bedrijven een financiële doorstart kunnen maken.”
  2. Daarnaast moeten we kritisch nadenken over ons economisch bestel. “Zonder in schadelijk protectionisme te vervallen, moeten we ons de vraag stellen in welke mate we steeds afhankelijk willen zijn van het buitenland.”
  3. Tot slot moeten we ons overheidsbestel tegen het licht houden, heilige huisjes in vraag stellen, innoveren en dit land aanpassen aan de 21ste eeuw. “Alleen zo zullen we de toekomstige welvaart van en voor eenieder veilig kunnen stellen”, besluit Van Bossuyt.