Elke dag bereiken ons beelden van het flagrante en onevenredige gebruik van geweld tegen geweldloze en ongewapende demonstranten. “Deze mensen sterven omdat ze protesteerden tegen de dagdagelijkse onderdrukking en vernederingen die ze moeten ondergaan. Dat mogen we niet negeren”, zegt Kamerlid Darya Safai die zelf uit ervaring spreekt. De N-VA-Kamerleden vragen dan ook dat België zich aansluit bij de oproep van Duitsland, Frankrijk, Denemarken, Italië, Spanje en Tsjechië om bijkomende sancties in te voeren tegen personen en instellingen die mee verantwoordelijk zijn voor de geweldescalatie.

Buitensporig geweld uitdrukkelijk veroordelen

“De Kamerleden dienden een voorstel van resolutie in waarin ze enerzijds vragen om het buitensporig geweld dat de Iraanse overheid tegen haar bevolking gebruikt uitdrukkelijk te veroordelen en anderzijds om de internationaal, ook door de Islamitische Republiek van Iran erkende regels over het niet aanwenden van systemisch geweld tegen vrouwen en betogers te respecteren.

Zaak-Assadi

“Minister Hadja Lahbib (MR) had onlangs nog een onderhoud met haar Iraanse tegenhanger Hossein Amir-Abdollahian en heeft dus een directe lijn met het regime om deze eisen over te maken”, legt De Roover uit. De Roover en Safai hopen dat de zaak-Assadi geen rol speelt en niet verklaart waarom de Belgische regering zo terughoudend reageert op de gebeurtenissen in Iran. “Ik reken op alle collega’s, ook uit de meerderheidspartijen, om ons ons voorstel van resolutie te steunen in het parlement zodat er geen onduidelijkheid kan bestaan over de houding van ons parlement.”