Volgens Ide is de aanvullende ziekteverzekering totaal ontspoord. “Ziekenfondsen steken almaar meer tijd en geld in allerlei bijzaken om zo mensen te overtuigen bij hen aan te sluiten”, stelt hij vast. Het resultaat is dat je vandaag tot honderden euro’s per jaar kan besparen door van ziekenfonds te veranderen. “Maar die medaille heeft ook een keerzijde”, merkt zijn collega Van Peel op: “de toenemende concurrentiestrijd zorgt ervoor dat de ziekenfondsen minder aandacht hebben voor hun kerntaak, namelijk het bijstaan en informeren van hun leden.”

Van Peel pleit ervoor om de aanvullende ziekteverzekering uit te zuiveren van alle niet-essentiële zaken, zoals homeopathie, saunabezoeken en reizen. “Kortom: van alles wat niet thuishoort in de gezondheidszorg.” Maar de afschaffing ervan zou pas echt een besparing betekenen. “Dan kan elk gezin kiezen of het voor die extraatjes jaarlijks tot 200 euro wil betalen, net zoals het voor 2010 was”, besluit Ide.