De huisartsen slaan alarm: ze worden overstelpt met patiënten. September is sowieso een drukke maand voor de huisarts. Met de start van een nieuw schooljaar stijgt steevast het aantal verkoudheden. Maar nu is de druk van een totaal andere orde. De patiënten komen van overal. Er zijn de gewone consultaties, maar daarbovenop komen nu de mogelijke coronapatiënten die getest en getelefoneerd moeten worden. En dan moet het griepseizoen nog beginnen.

Corona zorgt voor extra werkdruk en stress

Kamerleden Gijbels en Depoorter pleiten voor maatregelen om de druk op de huisartsen te verlichten, onder meer door de administratieve last maximaal te beperken. “Zo zou men moeten nadenken of het niet mogelijk zou zijn dat de patiënt zich wendt tot de huisarts of rechtstreeks, zonder voorschrift, tot een triagepost om covid-test te laten afnemen. Er is op dit moment een enorme druk op de reguliere consultaties van de artsen doordat ze continu gebeld worden door mensen die informeren naar het resultaat van hun test of hun huisarts willen vragen of het noodzakelijk is om een test af te nemen. De massa aan telefoontjes zorgt voor enorm veel stress en minder tijd voor de andere raadplegingen.”

Arts laten doen wat hij moet doen: zorg garanderen

De N-VA-Kamerleden willen de huisartsen ontlasten. “Misschien kunnen we de artsen ondersteunen met een telesecretariaat. Op die manier geven we de arts meer tijd om te doen wat hij moet doen: zijn patiënten helpen en de continuïteit van de zorg garanderen. Daarnaast moet de federale regering nauwer samenwerken met de huisartsen. Zij zijn de voelsprieten van onze gezondheidszorg op het terrein, in deze tijden zijn zij het best geplaatst om snel veranderingen te signaleren en mee het beleid te sturen.”