De Franstalige vleugel van ACV Transcom vraagt een drastische inperking van de treindienst. De vakbond vindt de beperkte treindienst van nationaal belang een straf voor de personeelsleden die blijven werken. Dat is geen goed signaal ten opzichte van de werknemers in andere sectoren die op de trein rekenen om er mee voor te zorgen dat onze samenleving blijft functioneren.

Doorlichting nodig

De N-VA wil een doorlichting van de treindienst van algemeen belang. “Nu het systeem enkele weken in voege is, moet het geëvalueerd worden”, zegt Kamerlid Tomas Roggeman. “Treinen leeg laten rondrijden heeft geen enkele zin en is inderdaad hinderlijk voor het personeel, voor het bedrijf en voor de staatskas.”

Vraaggestuurd aanbod

Roggeman pleit voor een vraaggestuurd aanbod. Er rijden te veel lege treinen, maar net zo goed zijn er verbindingen afgeschaft die mensen met late shiften in de zorgsector nemen. “Treinen moeten enkel rijden waar er een vervoersvraag is op het terrein.”

Geen maximale werkonderbreking

Een afbouw van de dienst met als doel een maximale werkonderbreking voor het spoorpersoneel, vindt de N-VA dus geen goed idee. “We moeten het personeel inderdaad niet méér belasten dan nodig. Maar door de verminderde dienstverlening is de nood aan personeel al verminderd.”

Broeihaarden van ziektekiemen

Sommige diensten zoals de poetsdienst blijven echter cruciaal. Drukknoppen en hendels van treindeuren zijn broeihaarden van ziektekiemen, net als touchscreens van verkoopautomaten. “We zijn ook dankbaar dat zo veel medewerkers in tal van functies aan de slag blijven”, zegt Roggeman.