N-VA-voorstel voor werklozen: hogere beginuitkering, snellere daling in de tijd

Door Jan Spooren op 9 januari 2019, over deze onderwerpen: Werk zoeken en werkloosheid, Uitkeringen
Man aan het werk

“We willen werkzoekenden aansporen om sneller werk te aanvaarden.” Kamerlid Jan Spooren heeft een wetsvoorstel klaar om de werkloosheidsuitkering sneller te doen dalen in de tijd. Momenteel valt een werkloze na maximaal 48 maanden terug op de minimumuitkering, de N-VA wil dat terugbrengen tot 24 maanden. Aan de minimumbedragen verandert de partij niets.

Hogere uitkering in eerste maanden

De degressiviteit van de werkloosheidsuitkering is een onderdeel van de arbeidsdeal die de Zweedse coalitie afgelopen zomer sloot. Door de val van de federale regering is de concrete invulling daarvan nog geen feit. Daarom komt Jan Spooren nu namens de N-VA met een eigen plan voor werkloosheid. Daarin ligt de uitkering in de eerste drie maanden na ontslag hoger dan vandaag het geval is: 70 procent van het laatste loon in plaats van 65 procent.

Minimumuitkering na 24 maanden

Vervolgens gaat de uitkering geleidelijk naar beneden, met een landing op de minimumuitkering na maximaal 24 maanden. “Met ons voorstel wilden we zo dicht mogelijk bij de afspraken van afgelopen zomer blijven. Dat betekent dat we de uitkering eerst verhogen en ze nadien sneller laten dalen om op hetzelfde minimum uit te komen”, zegt Jan Spooren.

Uitzondering voor ouderen

Kamerlid Spooren maakt bij de versnelde degressiviteit een uitzondering voor oudere werklozen, die hun uitkering na een jaar werkloosheid niet verder zien dalen. “Die uitzondering geldt nu voor wie ouder is dan 55, de N-VA wil die leeftijdsvoorwaarde verhogen naar 60 jaar. Ook wie een opleiding voor een knelpuntberoep volgt, zou zijn uitkering niet verder naar beneden zien gaan”, zegt Jan Spooren.