Jongeren beschermen

“Vandaag kunnen jongeren nog veel te makkelijk sigaretten kopen. Uit de laatste VAD-leerlingenbevraging blijkt dat maar liefst acht op de tien jongeren tussen de leeftijd van 16 en 18 jaar zegt zeer gemakkelijk aan tabak te kunnen geraken. Bij de jongeren onder de 16 jaar is dit nog maar vier op de tien. Net als de Hoge Gezondheidsraad stellen wij dan ook een verhoging van deze leeftijdsgrens voor. Op die manier kunnen we de gezondheid van onze jongeren beter beschermen en verslavingen voorkomen”, zegt An Capoen.

CD&V stemt tegen

Het voorstel lag dinsdag ter stemming voor in de commissie Volksgezondheid in de Kamer van Volksvertegenwoordigers. Na een rumoerige zitting en een schorsing van vijf minuten, werd het voorstel nipt weggestemd met zeven stemmen voor, zeven stemmen tegen en één onthouding. MR, Open VLD en CD&V stemden tegen het voorstel. Dat laatste is opvallend te noemen, aangezien CD&V in een eigen resolutie zelf nog expliciet pleit voor een verhoging van de leeftijdsgrens voor de aankoop tabak naar 18 jaar.

Gemiste kans

“Het is geen geheim dat vooral Maggie De Block sterk gekant is tegen deze leeftijdsverhoging”, benadrukt Kamerlid Capoen. “Jammer genoeg hebben zij CD&V zo ver gekregen om tegen hun eigen ideeën te stemmen. Dit is een gemiste kans om de gezondheid van onze jongeren beter te beschermen”, besluit An Capoen.

België is een van de weinige landen waar minderjarigen nog tabak kunnen kopen. Naast België bestaat in de EU enkel nog in Oostenrijk en Luxemburg de mogelijk om vanaf de leeftijd van 16 jaar tabaksproducten aan te schaffen. Vandaar het N-VA-voorstel om ook in België deze leeftijdsgrens op te trekken van 16 naar 18 jaar.