Het Brussels stadsbestuur wil eind maart een spuitruimte voor druggebruikers openen in de Woeringenstraat 9. Bovendien wordt er een gedoogzone met een straal van 500 meter rond de spuitruimte geïnstalleerd. In die zone zal het bezit en het gebruik van drugs niet worden vervolgd door politie of parket.

Spuitruimte is illegaal

De drugswet is duidelijk: het faciliteren van druggebruik is verboden. De spuitruimte is dus illegaal. “Maar Justitieminister Van Quickenborne heef zich er gemakkelijk van afgemaakt door de verantwoordelijkheid door te schuiven naar het lokale parket. Nochtans staat het vast dat zo’n ruimte in strijd is met de drugswet. De situatie in Brussel is vanuit juridisch oogpunt allesbehalve duidelijk”, merkt Vanden Borre op.

Drugsdealers krijgen vrij spel

Daarnaast geeft de gedoogzone drugsdealers vrij spel. Dit zal de leefbaarheid en veiligheid van de buurt in gevaar brengen: allerhande criminele bendes die voorbijgangers en bewoners bedreigen en bestelen, het openlijk dealen van drugs en het lastigvallen van vrouwen. “Drugshandel en -bezit moeten actief bestreden worden. Om de veiligheid in de wijk te garanderen, moeten we gaan voor zerotolerantie, ook voor kleine misdrijven”, stelt Vanden Borre.

Begeleiden naar drugsvrij bestaan

Het voorkomen van middelenmisbruik en verslavingsproblemen zou de prioritaire beleidskeuze moeten zijn. Gebruikers moeten we zo snel mogelijk helpen om van hun destructieve gewoonten af te raken. “De spuitruimte komt er louter om hun overlast onder controle te houden, terwijl drugsgebruikers patiënten zijn. We mogen als maatschappij die groep niet aan hun lot overlaten maar moeten haar begeleiden naar een drugsvrij bestaan”, besluit Vanden Borre.