N-VA verzet zich tegen Europese regel die Vlaamse transportsector hard raakt

Door Johan Van Overtveldt op 7 juli 2020, over deze onderwerpen: Ondernemen, Detachering, Europees beleid
Vrachtwagen

“De nieuwe afspraken over detachering van chauffeurs, slimme tachografen en rij- en rusttijden betekenen zonder meer een enorme stap vooruit die wij voluit steunen.” Europarlementslid Johan Van Overtveldt steunt grotendeels het nieuwe Europese mobiliteitspakket. Maar niet helemaal. “Er schuilt echter een adder onder het gras. De beperkingen inzake cabotage leggen een bom onder het businessmodel van vele Vlaamse vervoerders.”

Sociale dumping is oud zeer

Sociale dumping in de transportsector is een oud zeer. Ook onze Vlaamse transportsector gaat ernstig gebukt onder sociale dumping. Oost-Europese chauffeurs overspoelen onze transportmarkt en concurreren onze Vlaamse chauffeurs uit de markt.  Ze werken aan loon- en arbeidsvoorwaarden uit hun thuisland. Ook sociale zekerheidsbijdragen betalen ze in hun land van oorsprong. 

Competitief onder sociaal rechtvaardige omstandigheden

Postbusbedrijven zijn bovendien een echte plaag. Getuigenissen over chauffeurs die in erbarmelijke omstandigheden moeten werken en leven, zijn bekend. Dat vormt ook een ernstig risico voor de veiligheid op onze wegen. “De sector competitief houden onder sociaal rechtvaardige omstandigheden is cruciaal. De N-VA steunt de nieuwe Europese wetgeving die deze praktijken een halt wil toeroepen”, aldus Johan Van Overtveldt. 

Bom onder businessmodel transportbedrijven

Inzake cabotage stelt zich echter een probleem. Heel wat Vlaamse bedrijven leveren internationaal vervoer naar Frankrijk en Duitsland, waarna ze in die landen nog andere opdrachten uitvoeren. Die cabotage is essentieel voor de rendabiliteit en competitiviteit van de sector. De bestaande regels laten maximaal drie cabotageritten toe gedurende zeven dagen. De nieuwe regels voegen daar echter een wachttijd van vier dagen aan toe. Die wachttijd legt een bom onder het businessmodel van heel wat transportbedrijven.

West- en Oost-Vlaamse bedrijven bedreigd

In veel gevallen voeren transportbedrijven cabotage uit om een lege terugrit naar huis te vermijden. Europarlementslid Van Overtveldt vreest voor de financiële impact van een eventuele wachttijd. “De dreiging van een lege terugrit kan leiden tot de beslissing om ook de heenrit niet aan te vangen. Daarbij dreigen vooral de bedrijven in West- en Oost-Vlaanderen zwaar getroffen te worden. Zij huisvesten meer dan de helft van de Vlaamse transportondernemingen en voeren veel cabotage uit in Frankrijk.”

Belang van logistieke sector

“Tijdens de coronacrisis en de lockdown is eens te meer gebleken welke belangrijke rol de logistieke sector heeft. De vooruitzichten zijn al niet bijzonder rooskleurig met een nakende brexit, voorlopig nog zonder Handelsakkoord Een akkoord tussen twee of meer landen of regio’s, ter bevordering van de wederzijdse handelsstromen en vrijhandel. Daarin maken zij basisafspraken over de markttoegang en het wegwerken van handelsbarrières. In meer complexe handelsakkoorden wordt niet alleen onderhandeld over die handelsvoorwaarden zelf, maar bijvoorbeeld ook over een gemeenschappelijke markt of over investeringen. Sinds het Verdrag van Lissabon, dat eind 2009 in werking trad, is het onderhandelen en afsluiten van handelsakkoorden met partijen van buiten de EU een exclusieve bevoegdheid van de Europese Unie. handelsakkoord , en de socio-economische impact van covid-19. De nieuwe beperkingen inzake cabotage vormen een bijkomende hindernis, die onze bedrijven kunnen missen als kiespijn. De kwestie krijgt mogelijk ook nog een juridisch staartje voor het Europees Hof van Justitie”, besluit Johan Van Overtveldt.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is