Bijna zeven jaar geleden ging in Vlaanderen nieuwe geluidsnormen van kracht. Deze begrenzen het geluidsniveau op muziekevenementen om gehoorschade bij de bezoekers te voorkomen. Uit onderzoek van de Universiteit Gent in samenwerking met gezondheidsfonds CM blijkt dat driekwart van de muziekevenementen deze geluidsnorm overschrijdt.

Geluidsbegrenzers

De regelgeving en de geluidsnormen zijn onvoldoende bekend bij de organisatoren van muziekevenementen. Bij een overtreding volgt een boete of intrekking van een vergunning, maar dan is het eigenlijk al te laat. Daarom pleit De Coninck voor geluidsbegrenzers. “Een geluidsbegrenzer meet het volumeniveau en wanneer deze de geluidsnorm overschrijdt, past hij automatisch het volume aan. Zo’n toestel is zeer betaalbaar en wordt al gebruikt door verschillende concertzalen, dj’s en artiesten. Het wordt dan simpelweg onmogelijk om bewust of onbewust de geluidsnormen te overschrijden." Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir wil het voorstel bestuderen.