N-VA stelt Migratiebarometer voor

Door N-VA op 23 juli 2012, over deze onderwerpen: Migratie

Het federale migratiebeleid is een catastrofe en grootsteden zijn daarvan het grootste slachtoffer.

Op een persconferentie in Antwerpen presenteerden Bart De Wever, Theo Francken, Liesbeth Homans en Luk Lemmens hun gloednieuwe Migratiebarometer.

Opvallend is dat België vooral kampioen is in passieve migratie (gezinshereniging en regularisaties) en zwak scoort in actieve migratie (studenten- en arbeidsmigratie).

Ook de verhouding in- en uitstroom zit scheef: in 2010 kregen 28 000 mensen het bevel België te verlaten maar slechts 4 500 deden dat ook. De gevolgen voor steden als Antwerpen zijn gigantisch inzake criminaliteit, werkloosheid, huisvesting, onderwijs en Inburgering Vlaanderen voert een inburgeringsbeleid. Dat is een begeleide en doelgericht gestuurde vorm van maatschappelijke integratie van mensen van vreemde afkomst. Bedoeling is de nieuwkomers een volwaardige plaats te geven in de samenleving door insluiting in plaats van uitsluiting. De inburgering, met onder meer taallessen en inburgeringscursussen, werd concreet door de deelname van de N-VA aan de Vlaamse regering sinds 2004 en de aanstelling van een minister van Inburgering. inburgering .

De N-VA pleit naar het voorbeeld van Canada voor een betere verhouding tussen actieve en passieve migratie, voor snellere procedures en een consequenter uitwijzingsbeleid. Voor de gemeenteraadsverkiezingen heeft de N-VA 16 aanbevelingen klaar waarmee de afdelingen het migratieverhaal kunnen helpen verbeteren.