Op Europees niveau is er volop overleg over crisismaatregelen in de strijd tegen corona. Deze week is er ook een top gepland met de staats- en regeringsleiders. In aanloop naar die top richtte premier Wilmès een brief aan Europees president Charles Michel.

Wilmès speelt soloslim

Kamerlid Anneleen Van Bossuyt leest goede dingen in de brief, maar fronst de wenkbrauwen bij andere. “De brief pleit terecht voor een sterkere crisissamenwerking tegen corona op Europees niveau, ook het pleidooi voor een sterke Europese interne markt is erg belangrijk voor onze Vlaamse  ondernemingen en consumenten. Maar het pleidooi van de premier voor Euro-corona-bonds, daar is geen eensgezindheid over. Wat ik vooral niet begrijp, is waarom de premier hier soloslim speelt? Waarom overlegde zij dit niet snel even met de deelstaten via de DGE? En gelet op het thema Europa en eurobonds, veronderstel ik dat de bevoegde ministers Koen Geens en Alexander De Croo hiervan op de hoogte waren? Het zou goed zijn indien hierover snel duidelijkheid komt.”

Premier kijkt naar Zuid-, Vlaanderen naar Noord-Europa

Ook de mede-ondertekenaars van de brief vallen op. Premier Wilmès zette haar handtekening samen met onder meer regeringsleiders Macron (Frankrijk), Mitsotakis (Griekenland), Conte (Italië), Sanchez (Spanje), Costa (Portugal). “Onze economie smeekt om een sterkere samenwerking met de Noord-Europese landen”, stelt Loones. "Die ambitie is ook expliciet opgenomen door de coalitiepartijen van het Vlaams regeerakkoord. De premier kiest echter liever voor Zuid-Europa en dat zonder overleg. Wie niet tegelijk de verantwoordelijkheidszin van alle Europese lidstaten versterkt, zal ook de Europese solidariteit ondergraven”, besluit Loones.