Om zelf niet betrapt te worden gebruiken oplichters de bankrekening van derden, zogenaamde geldezels of ‘money mules’. Dit zijn mensen, die tegen een vergoeding, hun bankrekening en/of bankkaart met pincode uitlenen. Het gestolen geld kan vervolgens online worden uitgegeven, naar een andere rekening doorgestuurd of aan de automaat afgehaald.

Kwetsbare profielen

Michael Freilich legt uit: “Doorgaans zijn zulke geldezels kwetsbare personen in onze samenleving, die soms niet eens beseffen dat het geld dat op hun rekening wordt gestort, gestolen is. Zij knappen het vuile werk op en kunnen makkelijk worden geïdentificeerd, wat kan leiden tot hoge geldboetes en zelfs gevangenisstraffen.”

Echte criminelen

Maar de echte criminelen blijven buiten schot. Als financiële instellingen verdachte transacties opmerken, mogen ze enkel een bankrekening blokkeren maar die informatie niet doorgeven aan andere banken. Onze antiwitwaswetgeving voorziet die mogelijkheid niet. “In Nederland is er al langer een Risk Warning System dat de banken in staat stelt om onderling informatie te delen en een onderzoek te starten bij vermoedens van fraude. Wat daar kan, moet ook bij ons kunnen”, besluit Michael.