Nog steeds blijft het oorverdovend stil bij de Europese Commissie. Vlaams Parlementslid Jan Van Esbroeck trok met een uitgebreide N-VA-delegatie naar een solidariteitsactie van de Catalaanse burgerbeweging ANC op het Schumanplein: “Het is een schande dat anno 2019 een Europese lidstaat politieke gevangenen kent. Juncker en co blijven wegkijken. Hun stilzwijgen maakt hen medeplichtig aan deze heksenjacht op democratisch verkozenen. Geen enkele democraat mag dit aanvaarden. Daarom steunen wij deze actie.”

Onrecht onder de aandacht brengen

Europees Parlementslid Mark Demesmaeker trok zelfs naar Madrid om de start van het proces bij te wonen. “Met mijn aanwezigheid wil ik tonen dat we onze ogen niet afwenden van dit democratisch onrecht.” Kamerlid Peter Luykx steunde dan weer de steunbetogingen in Barcelona. “We willen de politieke gevangenen een hart onder de riem steken voor hun vreedzame strijd voor vrijheid en zelfbeschikking. Het onrecht van hun opsluiting moeten we onder de aandacht blijven brengen. Tot ze vrij zijn.”

Ook N-VA-ondervoorzitter Lorin Parys nam deel aan de solidariteitsactie. Hij is bevriend met de Catalaanse oud-minister Antoni Comin, die in België verblijft, en mocht het uitleggen op televisie.