Het vernieuwde doelgroepenbeleid van minister Muyters moet bepaalde groepen die moeilijk aan werk geraken helpen activeren, bijvoorbeeld via kortingen op de bijdragen aan de sociale zekerheid. Sinds juli is het kluwen aan bestaande maatregelen teruggebracht tot nieuwe, eenvoudiger kortingen voor drie duidelijke, vastomlijnde doelgroepen: jongeren, 55-plussers en mensen met een arbeidshandicap.

Prijzen voor parlementsleden

De NSZ-leden reikten ook prijzen uit aan ondernemingsgezinde parlementsleden. De hoofdprijs ging naar Axel Ronse, initiatiefnemer van het nieuwe decreet over de hinderpremie bij werken, dat voor de zomer nog unaniem werd goedgekeurd door het Vlaams Parlement. Het decreet bepaalt dat zelfstandigen hun zaak niet meer hoeven te sluiten om in aanmerking te komen voor een premie die de hinder bij wegenwerken compenseert. Bovendien moeten ze die premie ook niet langer aanvragen: voortaan krijgen ze die vergoeding automatisch toegekend. Medeondertekenaars voor de N-VA waren Andries Gryffroy en Grete Remen. Die laatste viel zelf eveneens in de prijzen, omdat ze van het behoud en stimuleren van het zelfstandig ondernemen in Vlaanderen het speerpunt heeft gemaakt van haar werk als Vlaams Parlementslid.