Door de automatische indexering stijgen de inkomsten van politieke partijen in ons land in ijltempo. De partijfinanciering voor de Kamer, inclusief dotatie aan de politieke partijen en toelagen aan de politieke fracties, bedraagt voor 2023 ruim 47 miljoen euro.

Onvoldoende om slechts 5,32 procent te besparen

De werkingstoelage aan de politieke fracties bedraagt zo’n 11 miljoen euro, terwijl de dotatie aan de politieke partijen oploopt tot ruim 36 miljoen euro. Dit laatste bedrag zal nu met 5,32 procent verminderd worden. “Het heeft weinig zin om 5,32 procent te besparen, als de bedragen eerst telkens aan de index worden aangepast en dus eerst verhoogt worden. Vandaar ons voorstel om de partijdotaties niet meer te indexeren”, verduidelijkt Wim Van der Donckt.

Besparing van 11 miljoen euro op twee jaar tijd

De N-VA diende tijdens de commissie Grondwet dan ook amendementen in om de partijdotaties terug te brengen naar het bedrag van 2019, en die op dat niveau te bevriezen. “In 2019 bedroegen de partijdotaties nog 31.727.000 euro. Pas de besparing van 5,32 procent daarop toe en de partijdotaties zouden slechts 30.039.000 euro zijn geweest voor 2023. Een simpele vergelijking leert dat het uitgangspunt van de N-VA een extra besparing van 5,5 miljoen had opgeleverd. Op twee jaar tijd zou dat minstens 11 miljoen euro betekenen”, aldus Van der Donckt.