Waals wantrouwen

Verschillende Franstalige kranten melden dat Proximus de uitbreiding van het 5G-netwerk voor onbepaalde tijd opschort in sommige Waalse gemeenten. In die gemeenten, waaronder de Waalse hoofdstad Namen, leeft weerstand tegen 5G. Tegenstanders menen dat 5G gevaarlijke stralingen uitstuurt. In Brussel zit 5G geblokkeerd door de strenge stralingsnormen.

Open voor innovatie

Gryffroy en Freilich grijpen het Waals verzet aan om te pleiten voor een versnelde uitrol van 5G in Vlaanderen. Ze delen het wantrouwen aan Franstalige kant niet. “Daar bestaat geen enkele wetenschappelijke basis voor”, zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Gryffroy. “Vlaanderen staat open voor nieuwe technologieën en is zich ervan bewust dat die noodzakelijk zijn om onze economie vooruit te helpen en onze bedrijven een voorsprong te geven.”

Sneller uitrollen in Vlaanderen

In de Kamer volgt Michael Freilich het thema telecommunicatie op. “Ik roep Proximus op om de vrijgekomen capaciteit prioritair te investeren in Vlaanderen en daar versneld uit te rollen. Het is van cruciaal belang voor de ontwikkeling van de Vlaamse economie dat nieuwe technologieën en innovaties zo vlug en zo breed mogelijk uitgerold worden.”

Broodjeaapverhalen

Voor Freilich en Gryffroy is de conclusie glashelder: “Vlaamse steden en gemeenten hebben zich niet verzet tegen de uitrol van 5G en omarmen volop de technologische innovatie. Het kan niet de bedoeling zijn dat we de boot dreigen te missen, omwille van broodjeaapverhalen die de ronde doen. Laat het gebrek aan openheid voor innovatie in Wallonië géén rem zijn op de snelle uitrol van 5G in Vlaanderen.”