N-VA pakt amokmakers in recreatiedomein aan met zwarte lijst

Door Koen Metsu op 17 juli 2020, over deze onderwerpen: Veiligheid
Koen Metsu

“Iedereen moet zich in alle rust en veiligheid kunnen ontspannen zonder geterroriseerd te worden door wie dan ook.” Vorige zomer berichtte de media over jongeren die voor overlast zorgden in publieke zwembaden en recreatiegebieden. Onaanvaardbaar voor Kamerlid Koen Metsu die sindsdien ijvert voor een betere registratie en een zwarte lijst voor amokmakers, om ze van elk recreatiedomein te bannen.

Kamerlid Koen Metsu vond een meerderheid in de Kamer voor zijn resolutie om het probleem van amokmakers in publieke zwembaden en recreatiedomeinen aan te pakken. Lokaal wordt er al opgetreden, maar de federale overheid heeft als kerntaak de veiligheid te garanderen en moet haar verantwoordelijkheid nemen.

Zwarte lijst

Metsu vraagt met de resolutie een oplossing voor amokmakers die in de voormiddag in domein A overlast veroorzaken en in de namiddag doodleuk binnenwandelen in domein B. Hij wil dit tegengaan met een zwarte lijst met de namen van amokmakers. Zo kunnen recreatiedomeinen registreren wie er binnenkomt en wie zich misdraagt. “Jongeren die mensen intimideren, meisjes lastigvallen en zelfs mishandelen en aanranden zijn totaal ontoelaatbaar en we moeten hier wat mij betreft kordaat tegen optreden. Iedereen moet zich in alle rust en veiligheid kunnen ontspannen zonder geterroriseerd te worden door wie dan ook”, aldus Metsu.

Analoog aan het stadionverbod

Die zwarte lijst moet dan uiteraard voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De resolutie onderzoekt of volgens de principes en voorwaarden van de AVG alle Belgische recreatiedomeinen de zwarte lijst kunnen delen. “We kunnen dit perfect en naar analogie van het stadionverbod bij het voetbal uitwerken”, besluit Metsu. “Het is administratief haalbaar en kan er mee voor zorgen dat we met z’n allen terug zorgeloos kunnen genieten in onze recreatiedomeinen.”