Internationale verontwaardiging

De escalatie van de Catalaanse crisis eind 2017 leidde internationaal tot grote verontwaardiging. Spaans politiegeweld ontsierde het democratische en geweldloze referendum van 1 oktober 2017. Nadien hield de repressie aan, met de aanhouding van ministers en activisten en de vlucht van onder meer president Carles Puigdemont. Vandaag zitten nog steeds negen Catalanen achter de tralies. De vriendschapsgroepen volgen de ontwikkelingen in Catalonië van nabij op en zwengelen het debat over burgerrechten en het universele zelfbeschikkingsrecht aan. Leden van de verschillende vriendschapsgroepen tonen zich ongerust over het lot van de politieke gevangenen in Spanje.

Echte dialoog

Na tal van informele contacten kwamen vertegenwoordigers van de vriendschapsgroepen samen voor een evenement van het EU-Catalonia Dialogue Platform. De deelnemers ondertekenden bij de oprichting van een nieuw “Parlementair netwerk van Catalaanse vriendschapsgroepen” een manifest waarin de repressieve reactie van Spanje tegen Catalonië wordt veroordeeld.  Daarnaast doet de groep een uitdrukkelijke oproep aan de regering in Madrid om verantwoordelijkheid te nemen en een duidelijk stap te zetten in functie van een echte dialoog tussen de regeringen in Madrid en Barcelona.

Steun de Catalaanse politieke gevangen, stuur hen een kerstkaart. Klik hier om te zien hoe u dat kunt aanpakken.