Zo linkte de federale minister van Energie, Tinne Van der Straeten, een paar maanden geleden nog valselijk het aantal Japanse slachtoffers van de tsunami en aardbevingen in 2011 aan het daaropvolgende nucleaire ongeval in Fukushima. “Met die valse doemverhalen tracht men het vooruitgangsgeloof en het vertrouwen in belangrijke welvaartstechnologieën te breken”, zegt Kamerlid Anneleen Van Bossuyt. “De N-VA kiest voor een andere weg om de klimaatproblematiek aan te pakken, namelijk die van innovatie en economische opportuniteiten. Daarom is het belangrijk om valse doemverhalen te weerleggen die het geloof daarin ondergraven.”

Paars-groen uitstelgedrag

De lancering van de campagne is eveneens een antwoord op de energiepolitiek van paars-groen. De federale regering stelt al meer dan een jaar haar beslissing uit omtrent de verlenging van de jongste kerncentrales. “Dat uitstelgedrag kost ons gigantisch veel geld. Door het getalm van minister Van der Straeten gaan we geld moeten betalen om de jongste centrales open te houden, terwijl we nu nog genieten van een nucleaire rente voor Doel 1 en Doel 2 die ons jaarlijks 20 miljoen euro opbrengt”, zegt Kamerlid Bert Wollants.

Jongste kerncentrales openhouden

“Hoe dan ook is het belangrijk om kernenergie niet te bannen uit onze energiemix. Het enige alternatief om de tekorten van een kernuitstap op te vangen is een dure gasinfrastructuur die qua vervuiling neerkomt op meer dan een half miljoen extra wagens op de weg. Het is voor de N-VA een evidentie dat we die extra gasinfrastructuur en -factuur maximaal beperken. Dat kan door alvast onze jongste CO2-neutrale kerncentrales open te houden. Die kunnen nog tientallen jaren mee”, besluit Wollants.

Start video