Rek op opleveringstermijn en prijskaartje

De bouw van het nieuwe station van Bergen begon al in 2013. De werken zouden eindigen in 2015, maar ondertussen is de oplevering uitgesteld tot 2023. Niet alleen zit er rek op de opleveringstermijn, maar zeker ook op het prijskaartje van dit megalomane bouwproject. Het station, ontworpen door de Spaanse sterarchitect Santiago Calatrava, die ook al het enorme station van Luik-Guillemins ontwierp, zou nu al 324 miljoen euro, ofwel meer dan het dubbele van het origineel vooropgestelde budget, kosten aan de belastingbetaler. “Dat komt neer op bijna 32.000 euro per opstappende reiziger. Voor die prijs had men voor elke opstappende reiziger twee kleine wagens kunnen kopen,” zegt Roggeman.

Prestigeprojecten op kap van belastingbetaler

De bouw van het nieuwe station wordt geleid door Eurogare, een Waalse dochteronderneming van de NMBS waar Vincent Bourlard al jarenlang aan het hoofd staat. Vincent Bourlard is een vertrouweling van PS’er Elio Di Rupo. “Ongezien dat dergelijke prestigeprojecten worden gefinancierd op de kap van de belastingbetaler,” vindt Roggeman.

Onderzoek door het Rekenhof

Het federale parlement keurde een voorstel tot resolutie goed waarbij het Rekenhof belast wordt een onderzoek te voeren naar de bouw van het station van Bergen en de financiële wantoestanden. Voor Roggeman gaat die resolutie niet ver genoeg: hij wil ook de impact van de tientallen miljoenen verspilde euro’s op de overige spoorinvesteringen en de rol van Elio Di Rupo laten onderzoeken: “We willen dat het Rekenhof bekijkt of het initieel financieel plan anticipeerde op deze mogelijke ontsporing of het eerder een zaak van voluntarisme betreft. Deze zaak moet tot op het bot blootgelegd worden en wij steunen dan ook volmondig de oproep tot een diepgaand onderzoek door het Rekenhof,” besluit Roggeman.