“De Senaat heeft tegenwoordig een uiterst beperkte rol, maar kost de belastingbetaler wel pakken geld: 39 miljoen euro in 2020, bijvoorbeeld. Met deze bevoegdheden en dit takenpakket biedt de Senaat geen enkele meerwaarde. Meer nog, ik stel vast dat vele partijen de Senaat gebruiken om deelstatelijke bevoegdheden toch op het federale niveau te agenderen", vindt fractievoorzitter in de Senaat Karl Vanlouwe.

“We staan niet alleen met onze vraag. Ook Senaatvoorzitster D’Hose van Open Vld riep al op tot de afschaffing van de instelling, en ook de federale regering heeft in de marge van haar laatste begrotingsakkoord aangegeven te zullen ‘reflecteren over een afbouwscenario’.”

Tijd om kleur te bekennen

De N-VA vreest echter dat dit opnieuw zal leiden tot uitstel. "Het enige mogelijke afbouwscenario voor de Senaat is de afschaffing ervan. Dat is de grootste besparing", stelt de partij. "Het is nu tijd voor de andere partijen in de Senaat om kleur te bekennen en ons voorstel te steunen."

Ook politiek moet besparen

“De overheid in deze tijden van energiecrisis en torenhoge inflatie moet meer dan ooit als een spaarzame huisvader omspringen met beschikbare middelen. Een afschaffing van de Senaat is een sterk signaal aan de burgers: ook de politiek moet besparen", besluit Vanlouwe.